Translate

zondag 18 november 2012

Kom in beweging!
Tijdens mijn zoektocht naar een baan ben ik er achter gekomen dat je in een andere wereld leeft. Veel van de mensen om me heen die hebben wel een baan dus tussen 8 uur ’s morgens en 6 uur ’s avonds heb ik weinig contact. Verder wordt er wel het één en ander georganiseerd voor werkzoekenden, maar dat is vaak voor een bepaalde doelgroep. Heb geen uitkering meer dus ben niet interessant voor het UWV en de Sociale Dienst en dit houdt tevens in als ze iets organiseren, dat ik niet welkom ben. Ben niet 45+, ben geen arbeidsgehandicapte, ben geen minima of iemand met een uitkering. Pas niet in een hokje! Ik ben een gemotiveerde en enthousiaste dame van 28 jaar die dolgraag weer aan het werk wil.

Dit heeft me ertoe gebracht dat ik graag zelf activiteiten voor werkzoekenden wil organiseren in Rotterdam. Vind het belangrijk om te netwerken. Verder wil ik mensen achter hun computer weghalen en letterlijk in beweging brengen. Het inspireren, verbinden en motiveren van mensen vind ik erg fijn en iedereen heeft een netwerk dus wellicht heeft iemand anders een interessant contact of vacature. Als ik in een ruimte met andere mensen sta, dan geeft dat me energie en vind het fijn als anderen met me meedenken en me verder helpen met mijn zoektocht naar een baan. Het zoeken naar werk is sowieso al zwaar. Het is een fulltime baan en dan is het fijn als je het niet helemaal alleen hoeft te doen.

Daarnaast viel het me op dat ik allerlei mensen ken, die geen idee hebben hoe je moet solliciteren. Ze beheersen niet de basisvaardigheden van het solliciteren. Verder viel het me op dat er mensen zijn die de hele dag vacatures zoeken om daar vervolgens op te reageren terwijl ik het belangrijk vind dat iemand een sollicitatiestrategie gebruikt die bij hem of haar past. Als je merkt dat een bepaalde manier niet voor jou werkt, dan probeer je iets anders uit. Wil daarom ook een Werkcafé organiseren dat over solliciteren en persoonlijke ontwikkeling gaat en waarbij mensen ervaringen met elkaar kunnen delen. Het zal een andere naam krijgen want het Werkcafé bestaat al in Rotterdam.

Verder wil ik af en toe een middag vrijwilligerswerk gaan organiseren. Ben zelf erg maatschappelijk betrokken en sociaal, verricht allerlei vrijwilligerswerk en vind het zelf fijn om iets voor een ander te doen. Tijdens zo’n activiteit kun je gewoon netwerken en kom je in contact met anderen. Je komt letterlijk in beweging.

De gemeente en het UWV trekken zich steeds meer terug. Mensen worden op hun eigen verantwoordelijkheid gewezen en dit is mijn kans om activiteiten voor werkzoekenden te organiseren. Wilde het altijd wel, maar kende zoveel excuses om het niet te doen. Had geen geld en middelen, woon in een rechtse gemeente, heb geen verstand van marketing, ben niet commercieel ingesteld. Daarnaast ken ik de sociale kaart van de sociale en maatschappelijke organisaties in Rotterdam niet. Verder had ik geen idee waar ik moest beginnen en dat zorgde ervoor dat ik er uiteindelijk niets meedeed.

Nu ga ik er dus iets meedoen. Kan nog genoeg hulp gebruiken, dus als je het leuk vindt om me te helpen of als je iemand weet die me verder kan helpen, dan hoor ik het graag. Mail naar lottehelpt@hotmail.com of reageer op Facebook of Twitter.

- Ben op zoek naar een centraal gelegen locatie in Rotterdam waar je kunt netwerken en workshops of lezingen kunt geven.
- Ben op zoek naar mensen die het leuk vinden om een workshop of lezing in Rotterdam te geven voor een groep werkzoekenden.
- Ben op zoek naar werkzoekenden die het leuk vinden om met anderen activiteiten te ondernemen.
- Ben op zoek naar organisaties die al activiteiten organiseren voor werkzoekenden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten